Interview
Hoe zou je zelf je werk beschrijven?
Intuïtief, tastend en stil, gelaagd. Het komt langzaam tot stand, ‘it grows on me’. Ik wil iets van het leven vatten, tastbaar maken, en ervaar tegelijk de betrekkelijkheid ervan. Het laat zich niet grijpen, niet sturen of stoppen, zelfs niet door de dood. Het blijft doorgaan, onnavolgbaar.
Wanneer besloot je een carrière als kunstenaar na te streven?
Ik was 31. Mijn ervaringen in diverse bedrijfstakken en organisaties leidden telkens tot een gevoel van stilstand. Ik miste gedrevenheid, avontuur, de zin ervan. Het besluit mijn intuïtie te volgen, en zo avontuur en twijfel binnen te laten, blijf ik hoog houden.
Ik liep stage op een basisschool waar met kinderen zelf boeken gemaakt werden, met zelf geschreven teksten, eigen illustraties en door de kinderen zelf gedrukt en ingebonden, ging mijn hart open.
Hoe beïnvloeden materialen en medium je manier van werken en je kunstpraktijk?
Materialen zijn een vertrekpunt voor een werk. Maar niet alleen; ook een gedachte of een vraag, een verwondering past niet bij het ene materiaal en bij het andere juist erg goed. Door hoe het aanvoelt, waar het voor ‘staat’, hoe het is ontstaan.
Over hoe de mens zich verhoudt tot zijn tastbare omgeving, tot materie, daar denk ik over na. En over zijn houding tot het immateriële als herinneringen, verlangen en pijn.
Waar vind je inspiratie voor jouw manier van werken?
In poëzie, in filosofie, in het kijken naar ons dagelijkse omgaan met de dingen om ons heen. Verschijningsvormen en ‘kleine verhalen’ zijn een bron van inspiratie. In het proces waaruit beelden en installaties ontstaan geeft het me richting, gelaagdheid en voedt het mijn verwondering. Verwondering ook over hoe ‘waarde’ ontstaat. Hoe maakt waarde deel uit van het ‘verhaal’ en hoe wordt het gehoord? ‘Waardering’ kan wijzigen terwijl de vorm of materie in wezen gelijk blijft. Wanneer het tastbare ‘waardeloos’ wordt, blijft dan ergens die ‘waarde’ van voorheen bestaan? Hier komt nog wat uitbreiding van tekst.
Wat vind je het meest gedenkwaardige werk dat je gemaakt hebt?
Hier komt nog wat uitbreiding van tekst. Ik wil eigenlijk mijn meest gedenkwaardige werk nog gaan maken!
Welke tentoonstelling die je bezocht had grote invloed op je?
Hier komt nog wat uitbreiding van tekst.
Is er een plaats of een omgeving die je sterk heeft beïnvloed?
Hier komt nog wat uitbreiding van tekst.
Tentoonstellingen
2019
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
- Museumnacht010, Oogziekenhuis Rotterdam (cancelled)
2018
- Grote Portretten Galerij, Teekengenootschap Pictura Dordrecht
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
2017
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
- Reisgenoten, Teekengenootschap Pictura Dordrecht
2016
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
- Contemporary Art Fair, Cruise Terminal Rotterdam
2015
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
2014
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
2013
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
2012
- Open atelier, NEstudio’s Rotterdam
2011
- Scheepsverhalen ‘Weemoed met water en zeep’, NEstudio’s Rotterdam
2010
studio tamyra meesters
Vanuit haar studio in Rotterdam werkt tamyra meesters sinds 1998 in de beeldende kunst. De ruimtelijke objecten en installaties, waarvoor uiteenlopende materialen (hout, glas, wol, metaal, gras papier) worden gecombineerd en bewerkt, roepen een intuïtieve en stille wereld op. Meesters werkt zowel vrij, toegepast als in opdracht en woont in Rotterdam.
educatie en vormgeving
Meesters is eveneens docent, ontwerpt grafische producten en ontwikkelt educatieve projecten en materialen.
opleiding
Aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten is Meesters opgeleid in de toegepaste richting grafisch en typografische vormgeving. Met voornamelijk autonoom werk sloot zij haar studie af in 1998, met de KABK nominatie voor de Gerrit Jan Thieme prijs.
collecties
Meesters’ werk is te vinden in de openbare ruimte, in bedrijfs-collecties, scholen en gemeentelijke gebouwen, in particuliere verzamelingen en op het web.